Pienikin yritys tarvitsee markkinointia, mutta markkinointia voi tehdä monella tavalla. Esimerkiksi pienellä rakennusyrittäjällä markkinointi ja mainonta voivat käytännössä tarkoittaa työvaatteita, joissa näkyy yrityksen nimi ja pakettiautoja, jossa on teipattuna yrityksen nimi ja mitä yritys tekee. Tällöin sekä henkilökunta että kalusta toimivat aina yrityksen mainoksena, eivätkä kulut ole sen suuremmat kuin tavallisten vaatteiden tai pakettiauton, mutta hyöty moninkertainen.
Moni yksinyrittäjä tai pienen yrityksen omistaja saattaa luulla, että tuollainen työvaatteen merkintä olisi jotenkin kallista, mutta tosiasia on aivan toinen ja #mainosteippaamo OmaLogo esimerkiksi tuottaa tällaisia palveluita juuri pienille yrityksille ympäri Suomea.
Digimarkkinointi
Digimarkkinointi on myös tärkeätä. Yrityksellä on hyvä olla kotisivut jotka ovat ajantasalla eli yrityksen yhteystiedot ja tämän hetken palvelut löytyvät ensi yrittämällä. Sillä jollei yrityksellä ole omia kotisivuja, yrityksestä tietoa etsivät joutuvat kaivamaan tiedon useista eri lähteistä, jotka eivät välttämättä ole ajantasalla.
Samalla kun yrityksellä on kotisivut, kannattaa yrittäjän ja yrityksen harkita, missä sosiaalisen median kanavissa se on aktiivinen. Jos aika ei oikeasti riitä olemaan missään aktiivinen, silloin kannattaa panostaa ne omat minuutit kotisivuihin, eikä sosiaalisen median satunnaisiin päivityksiin. Vastaavasti jos aikaa on, voi sosiaalisella medialla saada aikaan myös tuloksia. Se on vieläkin verrattaisin nuori kanava yrityksille, mutta jokaisen alan yritys ja palvelu löytää sopivan kanavan ja sopivan tavan kertoa itsestään ja palveluistaan myös näissä uusissa kanavissa, jos vain aikaa, mielenkiintoa tai rahaa on – nimittäin nämä digipalvelut voi yritys ostaa myös sisällöntuotantopalveluna.
Perinteinen markkinointi
Lehdet, tapahtumat, ulkomainonta, puhelin – mikään ei ole pudonnut pois, yrittäjille vain on tullut enemmän mahdollisuuksia, joista valita. Samalla kun valinnanvaraa on tullut enemmän, on tullut myös mahdolliseksi olla olematta kaikissa – lisävalinnat ovat tuoneet mukanaan opeteltavaa, mutta myös edullisempia mahdollisuuksia kuin esimerkiksi vielä 90-luvulla. Markkinointi ei ole pahamörkö, mitä pitää pelätä, markkinointi on yritykselle voimavara, mikä kannattaa valjastaa yrityksen puolesta toimivaksi osaksi koko liiketoimintaa.