Bonuksien merkitys eri toiminnoissa


Me kaikki tiedämme, mitä sana bonus tarkoittaa. Se on tavalla tai toisella rahanarvoinen etu, joka jossain tapauksissa voi olla sitä riihikuivaa rahaakin tai sitten se voi olla pisteitä, joilla voi saada jotain palveluita tai tuotteita, tai jotain muuta vastaavaa. Monet eri liiketoiminnat käyttävät bonuksia joko henkilökunnalle tarkoitettuna etuna, tai tarjotakseen jotain extraa asiakkailleen. Käydään tässä muutamaa tällaista bonuskäytäntöä läpi.

Bonukset ja rahapelit

Rahapelaamisen periaate on yksinkertainen: on operaattori joka tuottaa pelejä tarjolle markkinoille pidättäen kaikissa peleissä matemaattisen yliotteen itsellään. Puhutaan ns. kasinon edusta, joka on muutaman prosentin luokkaa jokaisella pelattavalla pelikierrokselle. Kasinoilla ja pelisivustoilla on kaksi pääsuuntaa peleille: eli varsinaiset kasinopelit, joissa on selkeästi säännöin tai koodilla määritelty kasinonetu, mutta joissa itse pelaaminen per kierros perustuu 100 % sattumaa, ja sitten on se toinen suunta eli vedonlyönti, missä sekä vedonlyöntioperaattori että pelaaja asettavat omat varansa onnen armoille. Vedonlyönnissä suurin merkitys on operaattorin kertoimenlaskijoilla, joiden pitää osata asettaa mielenkiintoisia kertoimia, mutta kuitenkin pyrkiä siihen, että kierroksen loputtua operaattorille jäisi vähän enemmän rahaa kuin pelaajille.

Nämä vedonlyöntikohteet ovat tulleet viime aikoina myös perinteisille nettikasinoille, ja nämä ovat ottaneet tarjontaansa myös vedonlyöntibonukset, eli kasinot tarjoavat vedonlyönnin uusille asiakkaille erilaisia rahanarvoisia etuja, kuten riskittömän vedon tai muutaman euron vetorahan. Isoista summista ei näissä ole kyse, mutta ajatus ja tarjous on se mikä ratkaisee – ja kun kilpailu on kovaa, jokainen positiivinen signaali pelaajalle saattaa olla se, mikä päättää mille sivustolle ja kenen operaattorin asiakkaaksi pelaaja menee. Aiemmin näitä bonuksia ei ole tarvinnut tarjota, mutta markkinoille on tullut paljon uusia palveluntarjoajia ja sitä kautta kilpailun kovetessa, on operaattoreiden ja pelisivustojen keksittävä uusia markkinointikeinoja pelaajien houkuttelemiseksi.

Bonukset ja kauppaostokset

Bonukset ovat jokaiselle päivittäistavaraostoksia tekevälle tuttuja. Niitä on tarjolla ympäri maailmaa. Jotkut kauppaketjut tarjoavat bonuksia prosentteina kaikista ostoksista ja rahat maksetaan joko erillisille bonustilille tai jopa ostajan omalle pankkitilille, tai ostaja saa kotiinsa postissa etukuponkeja käytettäväksi kaupassakäynnin yhteydessä ensi kerralla. Näiden bonusten avulla kauppaketjut antavat pienen osan katteestaan asiakkaille näyttääkseen, että he arvostavat näiden kaupassakäyntiä. Kun yksittäisen tuotteen kateprosentti voi olla jopa 100 %, siitä 1-5 % antaminen takaisin asiakkaalle ei vie kauppaa alalta – varsinkin kun bonus perustuu aina jo tehtyyn ostokseen, eli kauppa ei maksa bonuksia mistään turhasta vaan jo maksetusta ostoksesta.

Bonukset ovat itseasiassa useimmissa kauppaketjuissa ja kaupoissa ostohyvitys – et siis saa bonusta, jollet ensin suorita ostosta.

Bonukset ja verkkokaupat

Yksi bonusvaihtoehto on sitten kaupankylkiäinen tai jopa maksuton etu, joka annetaan verkkokaupassa vierailleelle potentiaaliselle ostajalle. Tällaisia vastikkeellisia etuja eli bonuksia voivat olla erilaiset maksuttomat verkkokurssit tai kotiin lähetttävät pienet lahjat tai näytepakkaukset – näissä tilanteissa asiakkaalta ei vielä ole edellytetty ostosta, eli bonus on todellinen bonus, ilman tehtyä ostopäätöstä. Monesti näissä tilanteissa kuitenkin ihminen päätyy tilaamaan jotain verkkokaupasta, joka on hänelle jo etukäteen jotain ilmaista antanut. Näissäkin tilanteissa kauppa on kyllä tarkkaan laskenut, kuinka monta ilmaista pakettia tai verkkokurssia sen kannattaa antaa maksutta, ja monesti näissä onkin erilaisia aikamääreitä, kuinka pitkään bonuksia on jaossa.

Bonuksia on niin paljon erilaisia kuin on kauppaketjuja, ja ostajana kannattaa aina nähdä bonusten ohi – sen kaupan kokonaistarjonta, hintataso – ja se, onko kauppa tai verkkokauppa tai pelisivusto juuri sinulle sopiva. Bonukset ja muut edut ovat yleensä vain kaupan kylkiäisiä.

Bonukset ja palvelut

Monilla palvelualoillakin on tarjolla bonuksia. Ne liittyvät usein ostohyvityksiin, eli käytettyäsi palvelua tietyn verran, esimerkiksi 10 kertaa, saa yhden ilmaise kerran. Tällöinkin palveluntuottaja ei itseasiassa anna mitään ilmaiseksi, koska ostaja on jo maksanut 10 kerrasta ennen sitä ensimmäistä maksutonta kertaa. Tällä maksuttomalla kerralla pyritään varmistamaan, että asiakas palaa myös uuden 10 kerran tilauksen tai asiakkuuden kanssa.