Nykyisessä työllisyyden tilanteessa yhä useammalle tulee mieleen vaihtoehtona oman täysin uuden yrityksen perustaminen. Uutta yritystä perustettaessa ensimmäisenä täytyy päättää yrityksen toimiala, eli se, mitä yritys oikeastaan tekee. Joillekin tämä perustamisen ensimmäinen vaihe on hyvinkin helppo tai jopa ilmiselvä, mutta jotkut joutuvat pohtimaan pitkään tätä tehtävää.
Jos sinulla on jo kokemusta joltain alalta tai vaikkapa koulutus, joka sopii tietyn tyyppisen yrityksen perustamiseen, niin luonnollinen valinta olisi näihin liittyvä toimiala. Mikäli tällaista ei ole, niin toimiala pitää hakea muualta. Kaikkia aloja koskien tietoa kyllä tarvitaan menestymistä varten mahdollisimman paljon, mutta melko matalan aloittamiskynnyksen toimialoja ovat esimerkiksi erilaisten tarvikkeiden myymiseen perustuva kauppa, taksikuskina toimiminen tai nykyään kovassa nosteessa oleva oman nettikasinon perustaminen.
Oli valinta mikä tahansa, kannattaa toimiala valita huolellisesti ja kaikessa rauhassa taustatiedot selvittäen. Esimerkiksi ravintolan pyörittäminen ilman mitään tietoa alasta on jo etukäteen tuhoon tuomittu ajatus.
Mitä sitten, kun päätös on tehty?
Kun päätös on tarkan harkinnan jälkeen tehty, oli ala sitten etukäteen jollain tasolla tuttu tai täysin tuntematon, on seuraavaksi syytä perehtyä asiaan mahdollisimman syvällisesti. Jos aiempi kokemus on pelkästään asiakkaana saman tyyppisissä yrityksissä olemista, niin ero asiakkaan ja yrittäjän välillä on melkoinen. Luonnollisesti kaikki käytännön asiat tulee selvittää, mutta tämä pätee tietenkin kaikkiin toimialoihin. Jokaisella toimialalla on kuitenkin omia erityispiirteitä, joita ei välttämättä kirjojen kansista suoraan näe. Paras tapa perehtyä yrittäjyyteen onkin keskustella jonkun samalla alalla pidemmän aikaa toimineen kanssa, joka voi antaa vihjeitä siihen, miten missäkin tilanteessa toimia. Tietenkin, jos lähipiiristä ei tällaista löydy, niin kirjoista ja vaikkapa netistä löydettävät vinkit ovat parempi, kuin ei mitään.
Toimialan laajuus
Aloittavan yrittäjän ei kannata yrittää haukata liian suurta palaa kerrallaan, vaan keskittyä ensin kapeaan toimintaan. Mikään ei estä esimerkiksi verkkokaupan laajentamista suurempaan valikoimaan tai jopa täysin eri alan tarvikkeiden myymiseen myöhemmin, mutta mikäli aluksi toiminta on liian laajaa, saattaa yritys kaatua omaan mahdottomuuteensa. Varsinkin sellaisessa tilanteessa, että yrittäjä pyrkii itsekin koko ajan oppimaan lisää ja lisää alasta, eli yrittäjä ei ole esimerkiksi työurallaan tai harrastuksissaan jo asiaan perinpohjaisesti perehtynyt.
Mitä jos valinta tuntuukin myöhemmin väärältä?
Harva yrittäjä pystyy välttämään alamäet tyystin. Ei siis kannata vetää hätiköityjä johtopäätöksiä, mikäli yrityksellä menee väliaikaisesti huonommin tai jos kasvu ei ole alusta lähtien odotetun kaltaista. Kärsivällisyys saattaa hyvinkin palkita. Toimialan vaihtaminen on toki mahdollista tiettyyn rajaan asti, mutta radikaali muutos ei onnistu, vaan täytyy tehdä yrityksen alasajamisen ja uuden perustamisen kautta. Tämä on sen verran aikaa vievä toimenpide, että aivan heppoisin perustein ja lyhyen aikajänteen tapahtumien perusteella ei missään tapauksessa kannata siitä alkuperäisestä toimialan valinnasta luopua.