​Yrityskulttuuri ratkaisee strategian toteutumisen


Pörröisen henkilöstöjohtamisen aika on ohi. Menestyviä yrityksiä yhdistää vahva yrityskulttuuri, jonka systemaattinen johtaminen mahdollistaa organisaation tavoitteiden toteutumisen. Suomen ensimmäinen yrityskulttuuritoimisto jalkautuu yritysten arkeen ja luo rakenteet strategian toteuttamiseksi.

Leidenschaftin tiimi arvostaa arjessa vahvaa yhteisön tukea ja jatkuvaa oppimista. Kuva: Sini Suomi

Tiesitkö, että voit rekrytoinnin sijaan myös vuokrata yritykseesi uuden ajan henkilöstöjohtajan? Sellaisen, joka todella laittaa kädet saveen: selvittää millainen kulttuuri yrityksessänne aidosti on, auttaa suunnittelemaan visiota tukevan tavoitekulttuurin ja luo rakenteet kasvulle.

Leidenschaft Oy on yrityskulttuuritoimisto, joka haluaa muuttaa suomalaisen tavan tehdä töitä. ”Se, jolla on talentti, voittaa. Työminuutit eivät ratkaise mitään”, sanoo Mikko Koskinen, yksiLeidenschaftin osakkaista ja kymmenestä yrityskulttuurimuotoilijasta. Hänen mukaansa työmarkkinakeskustelut työajan muutoksista ovat yhdentekeviä, jos tekijät eivät ole työstään liekeissä.

Leidenschaft, joka saksan kielestä suomennettuna tarkoittaa intohimoa, vuokraa kovan luokan HR-johtajiaan, yrityskulttuurimuotoilijoita, HRaaS-konseptilla. Sopimus voi kestää muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen kerrallaan. Leidenschaftin osaamiseen on luottanut Suomessa jo yli sata eturivin brändiä mukaan lukien Rovio, Kotipizza, Schibsted Media Group, Hakonen ja Kämp CollectionHotels.

”Olemme kumppani niille yrityksille, jotka haluavat tehdä asiat kerralla oikein”, tiivistää yrityskulttuurimuotoilija ja osakas Heli Rautjärvi.

Tilanteita ja tarpeita HR-johtajan vuokraukselle HRaaS-konseptilla on monia. ”Joskus menemme aloittavaan yritykseen rakentamaan kulttuurille pohjan. Toinen yritys voi tarvita meitä välivaiheeseen, kun uutta henkilöstöjohtajaa ei vielä ole rekrytoitu tai jos töitä ei ole täysipäiväiselle osaajalle. Joskus olemme suurehkon HR-tiimin sparraajana, auttamassa silloin, kun oma osaaminen kulttuurin johtamiseen ei riitä”, Rautjärvi sanoo. ”Me laitamme perämoottorin päälle silloin kun yrityksessä on liian kiire soutaa”, kuvailee Koskinen.

Rautjärvi ja Koskinen painottavat, että jokaisessa yrityksessä on oma kulttuurinsa. Oikein johdettuna se auttaa yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Yrityskulttuurityön johtaminen on koko johtoryhmän vastuulla, HR toimii siinä liekittäjänä ja vahtikoirana. Jos HR ei mahdu johtoryhmään, innostaminen ja lahkeesta vetäminen ovat muun johdon vastuulla.

Yrityskulttuuri näkyy kaikessa tekemisessä

Leidenschaft keskittyy vain yrityskulttuurityöhön ja on siinä alansa kiistaton ajatusjohtaja ja muutoksentekijä. Lomakirjanpidon, virkistyspäivät ja lounasseteleiden jakamisen Leidenschaft jättää suosiolla muille. ”Meillä on yrityskulttuurin johtamisesta niin paljon syväosaamista ja kokemusta myös benchmarkingin kautta, että vastaavaa ei yksinkertaisesti saa muualta”, Heli Rautjärvi korostaa.

Kun valitsee Leidenschaftin kumppanikseen, saa todellisuudessa käyttöönsä koko rautaisen HR-osaajatiimin, joka sparraa yksilöitään myös päivittäin arjessa sekä organisoidusti viikko- ja kuukausitasolla. Usein he työskentelevät myös työpareina, jolloin asiakas saa suoraan käyttöönsä toisiaan täydentävää erikoisosaamista. Kun kokeneet, johtoryhmätason tekijät, tarttuvat työhön, saadaan tuloksia aikaan jo ensimmäisestä päivästä alkaen. ”Meiltä voi odottaa suoraa puhetta ja käytännön tekoja”, Koskinen lupaa.

Mutta mitä ne käytännön teot sitten ovat? ”Vastuualueiden ja roolien määrittämistä, rekrytoinnin ja perehdyttämisen kehittämistä, palkitsemiskäytäntöjä, arvojen jalkautusta, johdon sparrausta, kulttuurikirjan luomista…”, Koskinen luettelee. Kaikki nämä rakennetaan tavoitekulttuurin pohjalta.

Usko parempaan työelämään

Mikko Koskinen ja Heli Rautjärvi kertovat oppivansa itsekin uutta päivittäin, sekä erilaisista yrityksistä että kollegoiltaan. ”Usein HR tekee työtään hyvin yksin. Täällä meillä on vahva yhteisön tuki, pääsemme oppimaan ja levittämään oppeja käytäntöön. On upeaa saada työskennellä fiksumpiensa ympäröimänä”, toteaa Rautjärvi, joka on taustaltaan organisaatio- psykologi. Yrityskulttuuria hän rakensi aiemmin terveysalalla ja kun ovi Leidenschaftiin avautui reilu vuosi sitten, tilaisuuteen oli pakko tarttua.

Mikko Koskisen tausta on nopeasti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rekrytoinneista ja yrityskulttuurien rakentamisesta. Myös hänseurasi tovin Leidenschaftintekemistä etäisyyden päästä, kunnes liittyi tiimiin lähes kolme vuotta sitten. ”Ammattitaitoinen työyhteisö ja yrityksen inspiroiva missio muuttaa suomalainen tapa tehdä töitä – siksi haluan tehdä tätä työtä.”